3 masini electrice cu 3 conceptii diferite

In acest articol o sa va prezint 3 masini electrice cu 3 conceptii de executie diferite. E vorba de Chevrolet Bolt, BMW i3 si Tesla Model 3. Din acest articol o sa fli urmatoarele:

  • care sunt diferentele dintre cele 3 masini electrice. Si cu niste explicatii aditionale
  • cateva concluzii pentru viitorul masinilor electrice

Care sunt diferentele dintre cele 3 masini electrice

Articolul asta este inspirat de un film de pe youtube in care niste domni au defacut in componente cele 3 masini electrice. Pe langa ce va explica ei acolo, si o sa aveti filmul al sfarsitul articolului, mai vin si eu cu niste explicatii suplimentare.

Sasiul si pozitionare bateriilor

Toate cele 3 masini electrice au bateriile pozitionate pe podea, scaunele afandu-se deasupra bateriilor. Datorita acestui aspect toate masinile au centrul de grutate coborat. Cu toate astea nu toate masinile folosesc acelasi design de baterii. Tesla foloseste acumulatori rotunzi pusi unul langa altul si prinsi intr-un fel de rasina. Intre randurile de acumulatori au foite de aluminiu care ajuta la racire. BMW foloseste niste celule prismatice introduse in niste cutii care sunt puse deasupra unui frame care are sistem de racire si de incazire. Datorita acestui aspect la BMW se obtine un spatiu mai mic pentru baterii, dar mai inalt.

La Chevrolet Bolt de folosesc niste daterii plate care de asemena sunt plasate pe un sistem de racire si incalzire. Din ce spun cei din film este cea mai scumpa solutie.

Pozitionarea motoarelor si a elementelor electronice de comanda

La cele 3 masii electrice motoarele si componentele electronice de control sunt pozitionate diferit. La Cevrolet Bolt motorul si componentele electronice sunt pus in locul motorului termic. Asta ne spune ca au vrut sa foloseasca deja facilitatile de productie care le au, adaptand un sasiu de pe o masina cu motor termic. Datorita acestei pozitionari spatiul nu e atat de eficient folosit dar, probabil au obtinut avantaje de costuri mici de productie.

La celelate 2 masini sunt puse in spate, oarecum integrate cu bateriile. Asta face ca ditributia greutatii sa fie pe spate si ajuta la accelerare si tractiune, atat BMW cat si Tesla avand tractiune spate. De asemenea, pozitionare asta are avantajul ca sunt mai putine fire si mai putine conexiuni electrice decat la Bolt.

Conceptul de la Chevrolet Bolt l-am vazut insa si pe niste masini Toyota, adica motorul pus in fata. La Toyota discutam de masini hidride nu 100% electrice, dar motivele sunt aceleasi: obtinere de costuri reduse in productie folosind facilitatile deja existente.

Toate masinile au 1 singur motor. Motorul de la Bolt si de la Tesla sunt racite in ulei, pe cand cel de la BMW nu. Prezenta uleiului face ca aceste masini sa nu fie atat de prietenoase cu mediul ca BMW.

Sasiul si caroseria

La bolt se vede ca a fost o masina adaptata si nu gandita de la zero. Tesla e facut din metal, aluminiu si elemente de tabla. La BMW apare noutatea pentru ca sasiul e facut exclusiv din fibra de carbon. Asta o face mai usoara si mai rezistenta in timp. Atat Tesla cat si BMW se vad ca sunt masini concepute de la zero si nu adaptate de la alte Modele. De fapt Tesla nici nu are de la ce modele sa o adapteze.

Cateva concluzii

La Tesla se vede o ganidre care nu e influentata de ceea ce s-a intamplat inainte de productia masinilor. De asemeena, tot la TEsla se vad niste solutii tehnice rezultate din experiente pe care o au cu celalte modele (pozitionarea componentelor, modaliattea de racire a cumulatorilor ceea ce duce la un spatiu mai eficient in final).

E clar ca producatorii car enu fac fabrici de la zero vor adapta un model deja existent folosind mult facilitatile existente d eproductie. Asta duce in final la costuri mai mici si la o integrare mai buna in prooductie.

Ai aici filmul in care vezi cam tot ce contine o astfel de masina:

Daca ti-a palcut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Protestul taximetristilor – parte a doua

Un comentariu la „3 masini electrice cu 3 conceptii diferite”

Lasă un comentariu