In acest articol o sa discut despre autostrada la noi vs autostrada la altii. Subiecte foscus in articol:
- care sunt diferentele dintre autostrada la noi si autostrada al ei.
- beneficiile solutiilor lor.
Care sunt diferentele dintre autostrada la noi si autostrada la ei.
Noi ne-am apucat sa facem autostrazi dupa ce vesticii deja isi umplusera tarile de ele. Cand vii ultimul intr-un joc ai avantajul te poti invata mult uitandu-te la cei care se jucau inainte. Sau cel putin asa ai putea crede. Ar fi trebuit ca noi sa invatam de la ei si sa luam lucrurile bune sa le aplicam. O sa constatati ca nu e chiar asa. Poate sunt eu carcotas, dar am sa va dau cateva exemple:
- asfaltul. daca o sa mergeti noaptea pe o autostrada din Germania, de exemplu, o sa constatati ca nu aveti nevoie de faza lunga. Asta pentru ca asfaltul reflecta foarte bine lumina. Asta face ca vizibilitatea sa fie excelenta. Asta pentru ca in mixtura asfaltica sunt inglobate bucati mici de sticla. Bucatile mici de sticla au rolul de a reflecta lumina si de a inbunatati vizibilitatea. La noi o sa constatati ca asfaltul parca inghite lumina. Pe autostrazi parca mai putin decat pe drumurile nationale.
- Pe autostrazile noastre exista la mijloc, intre cele 2 sensuri o banda despartitoare. Acea banda e delimitata de un parapet metalic de protectie care sepra sensurile de circulatie. Asa e peste tot in Europa. Daca nu e acel parapet metalic sunt blocuri de beton care separa sensurile. La noi de acei parapeti metalici sunt prinde niste pelete care au rolul de a bloca lumina de la farurile masinilor de pe sensul celalat de autostrada. Asa e autostrada la noi. La ei pe mijlocul autostrazii sunt plantati niste copacei.
Beneficiile solutiilor lor
Despre solutia cu bucati mici de sticla in mixtura asfaltica folosita pe autostrazi la ei nu o sa discut. Cred ca toata lumea isi da seama de beneficii.
Despre solutia plantelor pe mijlocul autostrazii as vrea sa discut. Plantele, ca si paletele acelea de plastic au rolul de a bloca lumina farurilor de pe sensul opus. Si ambele solutii fac asta. Plantele in schimb mai au 3 alte avantaje:
- ajuta la curatare aerului din zona prin 2 chestii: retin particulele de praf si reduc nivelul de CO2 produs de masini exact atunci cand masinile il produc.
- al doilea beneficiu este dat de amortizarea socului in caz de accident. Nu stiu exact ce plante sunt dar arata ca un gard viu. Adica multe crengi elastice si multe frunze mici si dese. In cazul in care o masina intra in acest desis de plante in mod cert vor prelua socul si vor incetini masina. Imaginativa ca intrati cu masina intr-un parapet metalic, sau bloc de beton sau intr-un desis de plante. In mod cert eu as vrea sa intru intr-un desis de plante.
- Absorbant de zgomot. Aceste plante absorb zgomotul, efectul fiind de reducere a zgomotului in zona.
E adevarat ca plantele necesita intretinere, adica udare si toaletare, dar au beneficii suplimentare certe.
Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Economia circulara
Un comentariu la „Autostrada la noi vs autostrada la ei”