Se pare ca Belgia tinde sa devina noul hub logistic al Europei asta pentru ca in ultimii ani au facut eforturi in directia asta.
Belgia are pozitie privilegiata si o infrastructura capabila sa sustina logistica cu volume mari si intensitati mare.
Care sunt atuurile Belgiei pentru hub logistic European?
Sunt mai multe aspecte care contribuie la asta si de care Belgia s-a folosit si se foloseste.
Un prim aspect este dat de pozitia geografica. fiind invecinata cu Germania, Franta, Olanda si la o auncatura de bat de Marea Britanie. Toate aceste tari sunt dezvoltate economic si asigura volume de marfuri foarte mari. De asemenea, vecinatatea cu Olanda si distanta mica pana la porturile olandeze este un alt atuu folosit de Belgia. Dupa cum stiti porturile olandeze sunt principalele porti de intrare si iesire de marfa in Europa din/catre SUA, Asia si Africa. Asta face ca Belgia sa poata atraga volume mari de marfa pe segmentul logistic.
Al doilea aspect important este existenta unei infrastructuri dezvoltate de transport. Aici discutam de transortul rutier si de transportul aerian, dar si cel feroviar. Retele de autostrazi care sunt legate cu Franta, Germania si Olanda fac ca centrele de disributie sa poata avea acces la o piata foarte mare intr-o raza de 1000 km.
Raza asta de 1000 de km este importanta deoarece inseamna 1 zi de transfer marfa, iar la distanta de 1 zi ai acces la o piata de aproape 244 de milione de oameni cu venituri mari.
De asemenea, reteua de aeroporturi extrem de bine dezvoltata si care poate prelua volume mari contribuie la aceasta transformare a Belgiei in hub logistic European.
Forta de munca si know how
Un aspect deloc de neglijat este cel al costurilor salariale. Belgia are salarii mai mici decat Olanda, Franta sau Marea britanei, de exemplu. Asta face ca servicile logistice sa fie mai ieftine in Belgia decat in aceste tari. De asemenea exista forta de munca calificata si know how in domeniul logisitc.
Il ultimul timp foarte multe companii au ales sa-si faca centre de distributie in Belgia. Un exemplu recent este gigantul Alibaba care a ales Belgia pentru un centru de distributie European. Alte nume mari sunt Coca Cola, H&M sau Johnson&Johnson.
Se vehiculeaza de mult timp ideea ca Romania sa devina un hub logistic regional de distributie, dar daca faceti o paralela cu ceea ce ati citi mai sus, sansele sunt mici sa se realizeze asta. Asta pentru ca nu avem infrastructura pentru transport rutier, iar la transportul aerian suntem aproape inexistenti pe piata Europeana.