Cat tin bateriile cu Li si cum se degradeaza

In articolul asta vreau sa va vorbesc despre cat tin bateriile cu Li si cat de mult se degradeaza. Folosim baterii cu Li la mai toate dispozitivele potabile, si mai nou si la masini. De aceea, e foarte important sa intelegem cat tin aceste baterii si cum se degradeaza pentru ca atunci cand trebuiesc inlocuite costul nu e deloc mic. Se apreciaza ca aces cost este intre 20-30% din valoarea masinii. Acest cost a scazut in timp si se astepta sa mai scada.

Ca sa facem un calcul simplu la o Tesla care a costat 50.000 de euro e de asteptat sa veti un cost de inlocuire a bateriei de aprox 15.000 de euro.

Exista 2 mecanisme simple prin care bateriile cu li se degradeaza: degradarea datorata ciclurilor de incarcare si degradare datorita varstei. La ciclurile de incarcare lucrurile sunt simple: o baterie cu Li are intre 300 de cicluri si 1000-1200 de cicluri de incarcare-descarcare. Ca sa tina mai mult trebuie sa luati baterii de capacitate mai mare, asta inseamna cicluri mai putine de incarcare de descarcare. Despre degradarea cu imbatranirea o sa vedeti mai incolo cum sta treaba.

Cat tin bateriile cu Li

Exploatarea bateriei este un factor determinant al ciclului de vita al unei baterii. Temperatura la care este supusa in timpul exploatarii este foarte importanta. Bateriile cu Li se degradeaza mai repede daca sunt expuse la temperaturi inalte. Adica, daca aveti o masina electrica evitati sa o lasati vara in soare. De asemenea, incarcarea bateriei la rate mari de incarcare cand baterie e rece poate duce la probleme majore ale bateriei.

Un alt factor este dat de cand incarci bateria. S-a constatat ca bateria se deterioreaza mai putin daca o incarci doar pana la 80% din capacitate si o descarci pana la 20% din capacitate. Adica ciclurile sa fie intre 20-80% si nu intre 0 si 100%. Dar, cele mai bune rezultate se obtin daca folosesti bateria intre 65 si 75% din capacitate. Ca sa poti face asta trebuie sa bateria sa fie cat mai mare. Deci, daca vorbim de baterii, cat mai mare cu atat mai bine.

Nu o sa va spun mai multe ci o sa va lasa sa vedeti acet film in care aveti explcate toate detaliile.

beteriile cu LI

Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Casele Tesla – o noua gaselnita a lui Musk sa faca bani

8 comentarii la „Cat tin bateriile cu Li si cum se degradeaza”

  1. Bună ziua,
    Nu știu dacă prin acest articol încercați să descurajați achiziția mașinilor electrice dar va pot spune că nu veți utiliza o mașină electrică până la nevoia de înlocuire a bateriei iar dacă se ajunge la această nevoie, nu este necesar să se înlocuiască toată bateria, aceasta este alcătuită din module și se pot înlocui doar cele „obosite” sau se pot folosi aparate speciale pentru rebalansarea acestora.
    Mitul cu costul foarte mare de înlocuire al bateriei nu mai este demult adevarat, doar o persoană care nu cercetează îndeajuns îl mai crede.
    Toate cele bune!

    Răspunde
    • Nu incerc sa descurajez nimic, doar prezint informatii. Da, asa e se pot inlocui module, dar Tesla, de exemplu, nu face asta acum. Si daca nu vei folosi tu masina pana sa necesite inlocuirea bateriei o va folosi cel care o cumpara dupa tine. Intrebarea e: cati vor avea curajul sa o cumpere stiind asta? Si la ce pret?

      Răspunde
      • Niciun producător nu prezintă posibilitatea înlocuirii modulelor și de aici confuzia, normal ca ei vor sa-ti ia cat mai mulți bani.
        După ieșirea din garanție poți găsi foarte multe alternative.
        Să zicem că piața mașinilor electrice este încă nouă și oamenii încă nu sunt informati, caută să vezi dacă găsești mașini electrice sau hibrid la samsari, ai să fi uimit, nu găsești :), tocmai pr ca nu pot înțelege fenomenul inca, ca mulți altii.
        Garantez că până ajunge cineva să schimbe bateria masinii electrice, costul de a face asta v-a fi mult mai mic de 35% din valoarea masinii.

        Răspunde
        • Deja sunt oameni care s-au lovit de problema asta! Inclusiv in Romania, dar mai ales in alte tari care au avut acces la tehnologia asta mai demult. Sunt convins ca vor aparea alte alternative la a inlocui module sau chiar bateria completa. Dar pana atunci va mai trece ceva timp! Si la fel de convins sunt ca producatorii vor incerca sa faca ceva ca sa nu poti inlocui componente decat la ei. Si au ce sa faca in zona asta! Uite-te la telefoanele Apple si ai sa vezi ce pot face: si telefonul Apple il poti repara in alte parti decat la serviceul autorizat, numai ca aunci cand faci asta nu vor mai functiona toate chestiile bine (de obicei chestii de confort care te vor enerva la culme). la fel se va intampla si la masini. Ceea ce pare acum o alternativa e foarte posibil ca in viitorul apropiat, odata cu bumul masinilor electrice, sa nu mai fie o alternativa viabila.

          Răspunde
  2. Pina la urma ce ar trebui sa inteleg din aceasta fraza? „o baterie cu Li are intre 300 de cicluri si 1000-1200 de cicluri de incarcare-descarcare.” Eu vroiam sa aflu pentru un laptop HP cu baterii pe litiu care vad ca merg grozav de bine comparativ cu alte tipuri dar e cam aceaiasi chestie.Daca nu stiati pina acum cei cu masini cu baterii pe litiu este ca litiul este un material foarte inflamabil in contact cu oxigenul si aproape explodeaza in cazul unui accident.Eu nu vad ce mare rahat au facut astia cu masinile electrice.Macar daca se incarcau singure prin panouri solare vara mai era o chestie…Oricum la un accident nu aveti sansa sa scapati cu viata….De mobile care luau foc de la baterii ati auzit da?Daca le-au rezolvat sa nu mai ia foc, sa fie protejate la accident la impacturi puternice eu zic ca nu sunt si ca ar fi si foarte complicat sa le faca. Capitalism idiot ce se bazeaza pe tepe si pe vrajeala care cica e marcheting cind de fapt e excrocherie.Si e speculata necunoasterea oamenilor (a cunostintelor specializate) la maxim posibil….

    Răspunde
    • De curand o Tesla Model Y a cazut de pe niste stanci de la 30-40 de metri aproximativ. Toti pasagerii au scapat cu viata. Se pare ca e safe in caz de accident. Din ce stiu eu Li nu ia foc in contact cu aerul ci in contact cu apa declaseaza o reactie exoterma violenta. Masinile eelctrice au probleme, asa e, e mult marketing, dar asa functioneaza lumea asta.

      Răspunde

Lasă un comentariu