Exista o problema odata cu intrarea masinilor electrice pe piata: si anume cate incarcatoare sa iau si cum sa incarc flota la ele. Problema pare insignifianta pentru ca inca nu v-ati lovit de ea. Sa zicem ca aveti o flota de 50 de masini electrice si au acumulatori de 100Kwh. Nu stiu daca exista astfel de masini cu astfel de acumulatori, dar am luat doar un exemplu pentru a intelege situatia.
Daca aveti 50 de masini electrie si luati incarcatoare de 50Kwh, asta inseamna ca fiecare masina se va incarca in 2-2.5 ore, total. Dar cum nu sunt descarcate total sa zicem ca se vor incarca in 1.5 ore. In 10 ore poti incarca 6 masini. De ce in 10 ore? Pai ca sa le incarci peste noapte sa fie gata pentru a putea livra a doua zi dimineata.
Pentru 50 de masini ai nevoie de 9 incarcatoare de 50Kwh care sa mearga aproape non stop toata noaptea. Practic, tu vei trage din retea noaptea 400 de kWh, adica cam cat un cartier de 100 de case.
Ce probleme mai apar cand vrei sa incarci masinile
Sa zicem ca nu ai o probema sa ai de la retea 400 kWh, dar in mod cert daca isi iau si vecinii tai masini si ai 20 de vecini care au masini electrice inseamna ca toti veti trage 8MWH din reta noaptea. Asta presupunand ca fiecare are cate 50 de masini elctrice, ceea ce nu e deloc anormal intr-un parc industrial. Ca sa faceti o comparatie Romania consuma 6000 -7000 de MWh. Deci doar voi din acel parc industrial veti trage 1.2% din consumul intregii tari. Cam mult , nu? Asta pentur 21 de firme, doar. Asta genereaza alta problem si anume ca nu veti avea disponibila acea putere. Asta inseamna ca daca vreti sa trageti toti noaptea reteaua va pica si vei ramne cu masinile neincarcate.
Ce alte probleme mai apar? Trebuia ca cineva sa poate sa schimbe masinile alea dupa ce se incarca. Adica dupa 1.5 ore, dupa ce se incarca prima masina ea trebuie scoasa de la incarcat si pusa alta. Daca ai un singur om care face asta, sa zicemm ca-i ia 10 minute la fiecare masina, ca sa inlocuiasca 9 masini de la 9 incarcatoare ii va lua 90 de minute. Deci, practic, nu poti incarca 6 masini pe noapte la un incarcator ci cel mai probabil vreo 3-4 daca o faci cu un singur om. Daca o faci cu 8 oameni atunci probabil ca vei putea incarca 6 masini pe noapte. Ideea e ca nimeni nu ia incalcul salariile astea suplimentare sau costurile cu a monta mai multe incarcatoare.
Chiar daca montezi mai multe incarcatoare, tot vei avea nevoie de 2-3 oameni care sa schimbe masinile cand se termina incarcarea. Niste costuri care nu sunt luate in calcul sunt astea cu incarcatoarele. Nu am vazut pe nimeni sa bage in comparatiile costului pe km dintre masinile electrice si cele cu motor termic costurile astea. poate le vei lua tu in calcul cand vrei sa-ti iei masini.
Ce aprere ai, mai pare asa simplu?
Iti recomand un soft de management parc auto facut in Excel. Il poti achizitiona de aici: https://logistic-specialist.com/produs/soft-parc-auto-in-excel-consultanta/
Dar de ce trebuie să le incarci la 50kWh cand le poți încărca la 7.4 kWh? De ce să plătești 25k eur pe o stație (un post de incarcare) de 50 kWh și om să schimbe mașinile când poți achiziționa 50 stații de 7.4 în aceeași bani, le bagi pe toate la incarcat în același timp.
Asta e o prostioara. Unde ati vazut voi 1000 de masini electrice într-un parc logistic? Nici macar clasice nu ati vazut. Nu mai vorbesc aici ca nu toate trebuie incarcate in fiecare zi… Nu sunt fan electrice, ba din contra, dar detest chestiile facute de dragul senzationalului.
1000 de masini intr-un parc logistic in care sunt 20 de firme nu ai vazut? Adica 50 de masini in medie la o firma. Eu am vazut mai multe din astea pe langa Bucuresti si pe langa orasele mari. Eu vorbesc acolo de masini de livrare marfa nu de turisme. Masinile de livrare marfa au autonomie 200-300 de km, la cele electrice ma refer. O masina din aia face in medie 100-180 de km pe zi. Deci, cam trebuie incarcate zilnic. Plus ca autonomia aia de 200-300 e aia teoretica. Deci, ar trbeui incarcate zilnic.