E vorba de motoare de masini care folosesc ciclul Atkinson pentru a fi mai eficiente. Subiecte focus in articol:
- care e diferenta intre ciclul Atkinson si ciclul Otto
- ce motoare folosesc acest principiu
Care e diferenta intre ciclul Atkinson si ciclul Otto
In mod normal motoarele termice functioneaza avand la baza ciclul Otto in 4 timpi. Adica au 4 faze: admisie, compresie, aprindere+detenta si evacuare. Toate ciclurile astea se reiau periodic si mototrul functioneaza consumand combustibil pentru a furniza putere si energie.
Ciclul Atkinsin functioneaza dupa acelasi principiu ca cel descris mai sus dar are o mica modificare. Acea mica modificare are avantajul ca reduce consumul de combustibil. Dar nu e singurul efect pe care il are. Reducerea consumului de combustibil vine si cu o reducere a puterii motorului. Asta inseamna ca masina va fi mai lenesa.
Modificarea pe care ciclul Atkinson o face ciclului Otto este ca pastreaza supapa de admisie deschisa si pe ciclul de compresie. In mod normal, in cazul ciclului Otto supapa de admisie se inchide imediat dupa ce pistonul a ajuns in PMI (punctul mort inferior). Cand faza de compresie incepe supapele sunt inchise (atat cea de adminise cat si cea de evacuare). In cazul ciclului Atkinson supapa de admisie se pastreaza deschisa si pe faza de compresie. Asta inseamna ca va iesi aer din cilindru, ceea ce duce la solicitatri mai mici in cilindru si cantitate mai mica de combustibil injectata.
Ideea este sa combini ciclul Otto cu ciclul Atkinson in functionarea motorului. Asta pentru ca nu ai tot timpul nevoie de putere. Iar atunci cand nu ai nevoie motorul sa functioneze in ciclul Atkinson si cand ai nevoie sa treaca in ciclul Otto. Totul doar comandand supapele.
Ciclul Atkinson original
De fapt, ciclul Atkinon original nu functioneaza doar prin deschiderea supapei de admisie ci introduce si o complicatie mecanica. Cred se cheama biela articulata si asta combina o cursa completa a pistonului cu o cursa redusa a pistonului. Asta pentru a reduce consumul de combustibil si a furniza aceiasi putere cu cea a ciclului Otto.
Toyota a adaptat acest ciclu, a scos biela articulata si a pastrat doar partea cu deschiderea supapei. Toyota foloseste tipul asta de motor pe modele hybride. Acolo lipsa de putere este compensata de prezenta motorului electric care functioneaza in tandem cu cel pe benzina.
Ce motoare folosesc acest principiu
Asa cum va spuneam mai devreme Toyota foloseste acest principiu. Si il foloseste pe motorul de 2.5 litri hibrid si pe noul motor de 1.5 litri. Noul motor de 1.5 litri aspirat va inlocui motorul de 1.33 litri supraalimentat. Cu toate ca e mai mare mare si e aspirat motorul de 1.5 litri va fi mai eficient din punct de vedere consum si va furniza putere mai mare. Puterea mai mare vine din marirea cilindreei motorului.
Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Lipsa angajatilor in logistica
Un comentariu la „Ciclul Atkinson vs ciclul Otto”