In Europa e criza de soferi de camion. Noi, in Roomania, am resimtit situatia asta acut incepand de acum 4 ani. In perioada aia inca se dadeau 45 de euro pa zi la soferi. Tariful a inceput sa creasca usor ajungand acum undeva pe la 65-67 de euro pe zi,
Criza de soferi in alte tari
Se pare ca nu numai Romania e afectata de criza de soferi ci si celelate tari europene. In Germania, de exemplu, criza de soferi a ajuns la aproximativ 52.000 de persoane. In Polonia lipsesc aproximativ 100.000-105.000 de soferi din piata conform declaratiilor din presa locala. De asemenea, in Spania necesarul de soferi este de aproximativ 40.000 de soferi.
In Marea Britanie necesarul de soferi este de aproximativ 52.000 de persoane, In Franta necesarul este de 20.000 de soferi, in Norvegia 3.000, in Suedia 5.000 si in Danemarca 2.500 de soferi.
Care a cauza lipsei de soferi
Se pare ca soferia e o meseria din alte vremuri. Spun asta petru ca numarul tinerilor care intre in aceasta meserie este tot mai mic. In marea majoritate a tarilor soferii au varste pente 35 de ani. Foarte multi dintre ei au varste de peste 55 de ani. Se estimeaza ca la nivel European intre 20 si 25% dintre soferi vor iesi la pensie pana in 2030 si doar 10-12% vor reintra in industria in aceiasi perioada.
Lipsa de atractivitate a meseriei pentru tineri ar putea avea unele explicatii. Prima explicatie ar fi ca e o meserie grea necesitand lipsa de acasa pentru perioade de timp intre 1 si 6 saptamani. Tinerii, se pare, ca sunt mai putini dispusi sa-si paraseasca familia petru perioade atat de lungi de timp. Cu toate ca veniturile salariale sunt in crestre in industrie asta nu compenseaza, se pare, lipsa de soferi.
Al doilea aspect sunt noile tehnologii care apar in industrie si care se pare ca vor prelua controlul. Conducerea autonoma de nivel 4 si 5 e deja disponibila pe masini. Asta inseamna ca e doar chestiune de timp pana cand masinile se vor connduce singure. In momentul acela nevoia de soferi nu va mai fi atat de pregnanta. Tinerii intuiesc asta si de aceea aleg sa nu intre intr-o meserie care e posibil sa dispara intre 10 si 15 ani in viitor.
Lipsa jobului si reconversia profesionala e o chestiune pe care o percep ca nefiind benefica pentru ei cand vor avea 40 de ani. Ei vad asta acum la parintii lor carora le e foarte greu sa-si gaseasca de munca si sa reconverteasca profesional dupa 40 de ani.
La toate astea trebuie sa adaugam si scaderea populatiei in unele state UE daorita sporului negativ. Posibilitatea mai mare a tinerilor de a merga catre alte meserii care acum 20-25 de ani nu existau creaza o imagine deloc favorabila industriei de transport.
Concluzie
Economiile UE cresc cu valori intre 1 si 5% anual in functie de tara. Cresterea economiei genereaza cerere mare de transport pentru a muta marfuri. In conditiile in care cererea de transpor e mare si e nevoie de mai multi soferi e de asteptat sa creasca si preturile de transport. La asta duce o cerere mare si o oferta mica intr-o economie de piata. Cresterea preturilor pe transport genereaza cresteri de preturi la toate produsele. Lucrurile nu par sa duca intr-o diretie buna.