Stateam zilele trecute si ma gandeam ca ar fi bine sa-mi fa cun service auto. Asta pe fondul inmultirii numarului de masini second hand. Subiecte focus in articol:
- de ce am o retinere in a face un service auto
- ce variante exista
De ce am o retinere in a face service auto
U service auto nu e o investie asa mare. Din calulele mele sunt necesari cam 20.000 de euro. Asta inseamna 2 elevatoare, un stand de frana (care poate fi second sau reconditionat), scule si un teste de computer.
Ar mai trebui si un soft, dar la mine nu e cazul pentru ca daca ma apuc in 2 saptamani am un astfel de soft, facut pe sufletelul meu. Adica mult mai bun decat cele din piata.
Si e o piata destul de buna pentru un astfel de business. Iar daca stii sa-l faci lucrruile vor fi ok. E un business de care trebuie sa te ocupi si sa stai acolo, cel putin la inceput .Castigurile vin din manopera si din vanzare de piese auto. Proportia e cam 35% manopera si 65% piese auto.
Busineesul e unul de cash, asta inseamna ca genereaza mult cash pentru ca tu incasezi acum de la client si platesti totul cu un delay (termen de plata poti sa-i spui). Sunt 2 chestiuni care pe mine ma tin in loc sa nu fac service-ul:
- mecanicii. E o problema cu forta de munca specializata. Se gasesc greu si cer salarii foarte mari. De obicei aici se lucreaza cu fix+bonusare in functie de niste criterii de performanta.
- piesele auto. Aici am o mare problema si nu neaprat cu piesele cat cu garantia acestora. Problema e ca tu trebuie sa-i acorzi garantie clientului conform legii, iar in caz de probleme esti obligat ca in termen de 15 zile sa-i remediezi problema.
Cum e fluxul cu piesele si de ce asta e o problema.
Mai departe tu ar trebui sa recuperezi piese defecta de la furnizorul tau de piese. Aici lucrurile se complica pentru ca in contractele cu ei problema asta nu e tratata la fel ca il lege. In primul rand nu ai termen de remediere, in al doilea rand ei iti dau garantia dupa o analiza a defectului. Analiza asta poate sa dureze si luni de zile. Problema arape la piesele mari si scumpe nu la cele mici si ietine.
Daca ai 2 situatii din astea intr-o luna si sunt piese de 1000 de euro e foarte posibil sa te puna in cap, mai ales daca luna aia e in primele 6-8 luni cand inca nu poti suporta prea bine astfel de lovituri.
Ce variante exista
Chiar daca problema mecanicilor intr-un service auto pare mai mica decat aia cu piesele nu e asa. In timp va deveni o problema critica de profitabilitate a afacerii. A daau problema cea cu piesele se poate rezolva prin facturarea direct pe client. Adica furnizorul de piese facturewaza direct pe clientul persoana fizica sau companie si atunci isi sparg ei capetele intre ei.
In cazul ala toate problemele legate de garantie te ocolesc pe tine ca service auto. Poti face asta la piesele cu valori mari pentru ca sa nu iti asumi riscuri inutile. E foarte posibil sa apara probleme pentru ca furnizorul sa nu vrea sa factureze direct persoanei sau firmei. E foarte posbil ca si clientul sa nu vrea sa ia piese de la cineva si manopera de la mine.
Cam astea sunt motivele.
Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Harley Davidson Livewire – motocicleta electrica
1. Salariile mecanicilor trebuiesc sa fie motivante. Un surub nestrins poate duce la moartea pasagerlor masinii.
2. Tu ca service, trebuie sa-mi oferi garantia la manopera si piese. Atita timp cit imi impui sa iau piesele dintr-o anumita sursa (a ta) nu imi poti impune ca vinzatorul pieselor sa-mi ofere garantia. Da, daca eu vin cu piesele mele ca le-am gasit MULT mai ieftine decit in oferta ta, imi asum eventualul defect. Dar pina atunci, tu esti direct raspunzator de garantiile oferite.
1.Problema cu curuburile e mai complicata. Nu trebuie doar starans ci trebuie strans la cuplu. multe service-uri nu stiu la ce cupluri se strang suruburile pentru ca nu au documentatie. Un surub prea strans se va rupe in timp, un surub prea putin strans are risc mare de a se desface. Toate service-urile merg pe incredere aici, nu exista sistem de verificare. Nici la reprezentante.Cu toate ca un astfel de sistem ar putea fi impleemntat destul de usor.
2. Daca sursa mea iti factureaza direct tie garantie ti-o ofera el pentru ca el a vandut piese. Eu nu am nici o treaba legal cu asta. De fapt, conform legii chiar daca iti band eu piesa garantia ti-o ofera producatorul, iar conform legii daac propducatorul nu are are reprezentare lagala in Romania, atunci importatorul este vazut ca producator in ochii legii. Conform legii fiecare da garantie pe ce vande: service-ul 3 lui pe manopera si producatoru piesei minim 12 luni pe piese, Nu e cum vrei tu, e cum spune legea, de asta e bine sa stiti legea.