China vrea sa reinvie drumul matasii, vechiul drum pe care circulau comerciantii din China in Europa si Africa. Initiativa asta a Chinei nu e vazuta cu ochi buni de SUA. in acest articol vom dicuta despre urmatoarele subiecte:
- ce e drumul matasii si cine e arhitectul
- de ce SUA nu agreaza noul drum al matasii
Ce e drumul matasii si cine e arhitectul
Acum mai bine de 2000 de ani dinastia Han a lansat o retea de drumuri comerciale care lega sudul Asiei cu Europa de est si centrala. In zilele nosatre presedintele Chinei doreste crearea unei retele de drumuri comerciale care sa lega China de Europa centrala. Reteaua asta e compusa din drumuri, rute navale, rute aeriene, aeroporturi, porturi, conducte de gaz si de petrol etc. Se preconizeaza ca se vor chestui 1.4 bilioane de de dolari pe acest proiect pana in 2027.
Aceasta initiativa reuneste 157 de tari si organizatii care au aderat la proiect. China zice ca doreste sa construiasca noul drum la matasii pentru a lega culturile din diverse state ale europei si asiei. Ei spun ca nu exista nici-un fel de dorinta de expansiune militatra sau politica in acest proiect.
Cu toate ca SUA nu prea greaza noul drum al matasii Banca Mondiala spuna ca deschiderea acestor retele va crea crestere economica al nivel global. De asemenea, va impulsiona economiile din tarile care participa la proiect.
De ce SUA nu agreaza noul drum la matasii.
SUA catalogheaza initiativa drumul matasii ca fiind o “miscare geopolitica” a Chinei. Ei spun ca China incearca sa-si intareasca influenta in Europa si Asia. De asemenea ei spun ca China doreste sa-si reduca dependenta economica de cea mai mare economie a lumii SUA. Ca fapt divers ma intreb cine nu ar vrea asta pe fondul luptei economice pe care Trump a lansat-o.
Cred ca toate statele lumii ar trebuisa aiba astfel de initiative in ceea ce priveste politica externa.
SUA are interese in zona, unul dintre cele mai mari interese fiind gazoductul TAPI. Gazoductul TAPI vrea sa lege Turkmenistan-Afghanistan-Pakistan-India printr-o singura conducata. Aceasta conducta ar urma sa furnizeze gaz Pakistanului si indiei din marile rezerve pe care Afganistan si Turkmenistan le are. SUA controleaza mare parte din aceste resurse. Cu toate aste proiectul se amana deoarece Turkmenistan nu accepta companiile straine in constructia acestui gazoduct. Acest exemplu e doar unul din multele proiecte in care interesele SUA ar fi prejudiciate de initiativa drumul matasii a Chinei.
Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Ruta China Polonia cu tir-ul