Expeirenta auto pe vremea lui Ceausescu era ceva special. Acum, daca am trai ca atunci, probabil ca am avea mari probleme. Subiecte focus in articol:
- cum era experienta auto pe vremea lui Ceausescu
- Nostalgia vremurilor grele te face sa apreciezi ce ai acum
Cum era experienta auto pe vremea lui Ceausescu
Ca sa ai o experienta auto trebuia sa ai masina. Asat era inceputul pentru fiecare om. Masinile pe vremea aceea erau limitate ca marci disponibile pe piata. Dacia era masina poporului, dar un om trebuia sa plateasca 70.000 de lei pentru acea masina. Si nu mergea asa simplu sa o cumperi. Adica aveai banii, te duceai la dealer si o luai. NU! Lucrurile nu stateau asa.
Puneai banii aia la banca (exista o singura banca CEC) si te inscriai la masina si cand iti venea randul, peste 1-2 ani, primeai si masina. O Dacie nou nouta pentru care familia strangea bani 5-10 ani.
Dupa ce aveai masina trebuia sa o si alimentezi cu combustibil. Asta era o problema pentru ca combustibilul era pe cartela. Adica aveai dreptul la 20 de litri de combustibil pe luna. Asta iti ajungea cam pentur 2 -3 drumuri la tara la rude. Daca vroiai sa te duci la mare in vara trebuia sa strangi combustibil din timpul anului ca sa-ti ajunga. De obicei erau niste benzinarii de unde aveai voie sa alimentezi 1 rezervor de masina. Una din benzinariile astea erau la Harsova, dupa ce treceai podul.
Pentru un drum la mare cu masina iti trebuiau cam 100-150 de litri de combustibil, depinde de unde stateai. Rezervorul avea cm 35-40 de litri la vremea aia. Deci, trebuia sa strangi combustibil din timpul anului in canistra si sa mergi cu canistrele la mare. Iar combustibilul il strnageai din aia 20 de litri cota la care aveai dreptul pe luna.
Pe langa asta nu puteai circula duminica cu masina. De fapt in fiecare duminica. Pe atucni se circula int-ro duminica cu nr par si in alta duminica cu numar impar. Si nu puteai sa ai 2 masini de familie.
Nostalgia vremurilor grele te face sa apreciezi ce ai acum
Atunci consumul era limitat si consumai cu limita. Acum astfel de vremuri ni se vor parea restrictive pentru ca acum ai combustibil la liber. Adica cu cat consumi mai mult cu atat e mai bine. Si pentru stat si pnetru economie in general. Poti avea cate masini vrei si cat te tine buzunarul.
Pe vremea lui Ceausescu existau doar cateva modele de masini. Era Dacia care era masina nationala, ca si acum. Facuta in colaborare cu Renault. A aparut apoi Oltcit, care era facuta pe o tehnologie de la Citroen, era vazuta ca un fel de Mercedes al masinilor romanesti. Apoi erau masinile din blocul comunist: Moskvich, Lada, Volga masini rusesti, dar care nu erau accesibile maselor. Mai erau apoi Skoda, Wartburg si Trabant. Si mai vedeai asa, rar de tot, un Mercedes sau un Fiat. Tin minte ca aveam un vecin care avea un Fiat 800 (era sa zic 500 ca seamana al dracului de mult:)) ) si un vecin al carui unchi avea un Mercedes.
Toate masinile erau pe benzina, exclusiv. Nu existau modele pe motorina cu expeptia unor modele ARO aparuta mai tarziu.
Era sa uit de ARO, singura masina 100% romaneasca si singura 4×4. Dar care intre timp a decedat.
Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Optimizarea proceselor in companie.
Un comentariu la „Experienta auto pe vremea lui Ceausescu”