Futiricum eTruck este un camion electric produs de o firma Elvetiana (Futuricum( in colaborare cu Continental si DPD. Camionul asta a parcurs, pe o pista de teste din Elvetia, 1099 de km cu o singura incarcare pe parcursul a aproximativ 23 de ore.
Cu ocazia asta camionul a stabilit un nou record mondial si a fost consemnat ca atare in Wrold Records Book.
Futuricum eTruck – cum a reusit performanta
Daca nu credeti in tehnologie masinilor electrice cu acumulatori, iar eu sunt unul care nu cred in tehnologia asta, poate ca acest camion va va convinge. Eu exact de asta nu cred, pentru ca transportul greu nu va putea functiona pe o asemenea tehnologie. Pe mine unul, camionul asta nu m-a convins. Pentru ca asa cum ii sta bine oricarei stiri sunt prezentate doar partile pozitive si cateva indici despre cele negative. Asta ca sa nu para ca e totul vopsit in roz.
Sa vedem partile positive:
- 1099 si 23 de ore de mers in continuu este o performanta notabila;
- experimentul asta dovedeste, oarecum, ca se pot face multi kilometri cu un camion electric
- performanta a fost obtinuta cu anvelope cu eficienta mare si o baterie de mare capacitate si eficienta mare;
Sa vedem partile negative:
- performanta a fost obtinuta pe o pista si nu in trafic real. Aceasi camion in trafic real obtine o autonomie de doar 300 de km. Trebuie sa recunoasteti ca si cei 300 de kn sunto performanta pentru un camion incarcat cu marfa deoarece sunt multe turisme care nu obtin performantele astea.
- nu se spune nimic despre timpul cat trebuie sa stea la incarcat acest camion. E foarte posibil sa functioneze 6 ore in trafic real (50 km/h e viteza medie obtinuta in mod rea de un camion) si sa stem 30 de ore la incarcare. In cazul asta eficineta procesului de transport este dezastruoasa.
- Acumulatorii Li-Ion au maxim 1000 de cicluri de incarcare-descarcare, iar la o incarcare zilnica asta inseamna 3-4 ani de utilizare, dupa care mai dai bani sa schimbi bateriile ca si cum ai cumpara un camion diesel actual.
Am tot spus asta si continui sa o spun (oricate premii si distinctii ar lua camioanele astea electrice) ca tehnologia asta electrica pe camioane si masini de marfa nu va functiona. Are extrem de multe dezavantaje, dezavantaje care nu pot fi corectate in urmatorii zeci de ani. Ma refer acum la tehnologia actuala de acumulatori. Daca se va inventa o alta tehnologie de stocare a energiei pentru care sa nu iti faci centrala proprie de producere energie electrica atunci va fi alta discutie.