Greseala umana e ceva normal si natural. Greseala umana apare, de obicei datorita nerespectarii procedurilor. Asta e cea mai frecventa cauza. Subiecte focus in articol:
- cum a greseala umana a ingropat miliarde
- cum evitam greselile umane
Cum greseala umana a ingropat miliarde
Greseala umana care a ingropat miliarde s-a intamplat in India in 2017. Un submaric militar nuclear a fost aruncat la gunoi din cauza unei mici probeleme. Un om a uitat sa inchida o trapa si submarinul s-a scufundat.
Pare normal si natural ca oamenii sa greseasca. Cand o greseala umana duce la pierderea unui submarin de 3 miliarde de dolari iti vine sa te arunci in mare.
Te intrebi, auzind stirea asta, cine a fost de vina: proiectantul sau cel care a executat operatiunile. In mod logic si normal la sistemele complicate se face o asa numita analiza de risc. Analiza de risc presupune identificare riscurilor asociate utilizarii produsului.
Acolo unde riscurile sunt mari se blocheaza trecerea la urmatorul pas daca pasul anterior nu a fost facut corect. La submarinul ala o astfel de analiza ar fi trebui sa indice punerea unor senzori care sa verifice daca trapele sunt inchise inainte de imersiune sau in orice alta situatie care ar fi permis intrarea apei. Niste senzori de genul asta nu cred ca costa mai mult de cateva sute de dolari. in felul asta se evita greseala umana.
Cum evitam greselile umane
Tocmai ce am spus mai sus una din metode. O alta metoda este sa prevezi proceduri daca constati ca riscurile nu au fost acoperite in totalitate automat.
Asta inseamna ca cineva trebuie sa verifice inainte daca trapele au fost inchise, de exemplu. In mod cert exista o astfel de procedura pentru a evita greseala umana. Sunt insa convins ca nimeni nu verifica periodic daca procedura e facuta corect si respectata.
Una din metodele de verificare este sa creezi problema si sa vezi daca cineva o sesiseaza. In felul asta vezi daac oamenii sunt pregatiti si respecta regulile.
Greselile umane sunt normale si e bine sa incercati sa le evitati creand metode eficiente de control.
Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Boeing 737 Max si MACS si legatura cu prabusirea din Etiopia