O noua cutie neagra la avioane

In interiorul avioanelor exista o asa numita cutie neagra care, in caz de evenimente nedorite, ofera anchetatorilor informatii viatle. In acest articol o sa ma focusez pe urmatoarele informatii:

  • ce e acea cutie neagra si de ce e nevoie de alta
  • ce solutii sunt pentru o alta cutie

Ce e acea cutie neagra si de ce e nevoie de alta

I se zice cutie neagra, dar de fapt are culoarea portocalie si nici nu are forma de cutie. De fapt acea cutie in limbaj aeronautic nu se cheama cutie neagra ci inregistrator de zbor (flight recorder).

Problema cu aceste cutii negre a aparut dupa ce avionul Malezian MH370 a disparut in 2014. Dupa cum probabil ca va amintiti aviaonul nu a mai fost gasit si au fost o gramada de speculatii.

Eu cred ca l-au rapit extraterestrii si o sa apara peste 30 de ani gol aterizand pe un aeroport.:))

Dupa disparitia avionului s-a ridicat problema ca avionul trebuie localizat in orice conditii si trebuiesc accesate datele orice s-ar intampla. O astfel de cutie neagra functioneaza inregistrand parametri de zbor importanti si conversatiile din cabina avionului. In cazul in care se intampla ceva aceste informatii pot fi extrase…….daca gasesti cutia sau ai acces la ea.

In cazul avionului Malaezian cutia a disparut odata cu avionul.

Pentru a rezolva problema s-au oferit 2 solutii:

  • ejectarea cutiei impreuna cu senzorul de localizare inainte de a se intampla evenimentul;
  • tranferarea datelor in cloud ele fiind stocate acolo si putand fi accesate oricand.

Ce solutii sunt pentru o alta cutie

Se vehiculeaza ideea tranferarii de date in cloud. Exista insa problema infrastructurii care sa permita ca aceste date sa fie tranferate fara pierderi si in orice zone de pe glob.

De aceea, probabil ca se va merge pe o sulutie mixta: tranferare datelor in cloud si salvarea locala cu ejectarea cutiei in caz de evenimente. Problema nu e atat de simpla pentru ca diversele agentii de reglementare vor solutii diferite. De exemplu: se discuta daca sa se inregistreze ultimele 2 ore sau ultimele 24 de ore. Se discuta ,de asemenea, daca sa se foloseaesca hard disck-uri pentru stocarea in avion sau benzi magnetice.

Se stie ca benzile magnetice sunt mai rezistente si pot fi refacute informatiile de pe ele chiar daca sufera abuzuri fizice extreme.

Ideea e ca inca nu s-a luat o decizie pe o solutie ci se va astepta pana in 2020 pentru asta analizandu-se mai multe variante.

Dca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Cutii de viteza dublu ambreiaj

Lasă un comentariu