Unul dintre parametri importanti la masinile 4×4 este presiunea pe sol, dar acest paramateru nu apare pe niciunde. Subiecte focus in articol:
- De ce e iportanta presiunea pe sol la 4×4
- ce altceva e important la masinile 4×4
De ce e importanta presiunea pe sol la 4×4
O sa incerc sa va explic de ce presiunea pe sol e importanta. Eu la baza sunt inginer militar de auto si masini blindate. Asta a fost specializarea cu care am terminat facultatea si am si lucrat o perioada scurta in domeniul militar.
Masinile 4×4 sunt catalogate de unii ca fiind SUV, adica cu mici capabilitati off-road, si masinile de off-road. Diferenta dintre ele e facuta de dotarile in materie de 4×4 pe care le au acele masini. In categoria asta de off-road exista o alta categorie de off-road extrem. Adica masinile de off-road care sunt special pregatite pentru conditii extreme.
La masinile militare exista o singura categorie: masina militara. Masina asta trebuie sa se deplaseze cu viteza cat mai mare in orice teren. Ca sa va aduc in zona de off-road, masinile militare sunt toate pregatite standard pentru off-road super extrem, daca pot sa spun asa. Adica au diferentiale blocabile, senile, amortizoare speciale, roti care se umfla si se desumfla din mers etc. La masinile miltare nu se pune problema sa mearga in orice fel de teren, oricat de greu ar fi ci se pune problema cu ce viteza poate merge in acel teren. Adica, trebuie ca viteza sa fie cat mai mare. Asta pentru a fi manevrabile si agile ca sa nu devina tinte usoare pentru inamic.
Presiunea pe sol si testele din teren
Presiunea pe sol la astfel de masini e un parametru important pentru ca ar trebui sa ai un mijloc usor si facil de testare daca masina poate merge intr-un anume tip de teren sau nu. Cel mai simplu este sa vezi daca terenul suporta greiutatea unui om. De exemplu: la trecerea peste rauri inghetate se testeaza foarte usor daca gheata suporta greutatea tancului: un om merge pe acea gheata, daca nu se sparge sub greutatea omului atunci va rezista sa treaca si tancul.
Pare greu de crezut dar face parte din procedurile militatre. Trebuie sa va imaginati ca un tanc are 40 de tone, dar presiunea pe sol exercitata de tanc este aceiasi mai sau mica cu a unui ome de 80 de km. Asa sunt calculate, pentru ca in teren sa poti verifica foarte usor asta.
Ce alteceva mai e important la masinile 4×4
Greutatea masinii, diferentialele, tipurile de diferentiale si modul de autoblocare. De exemplu la masinile militare exista diferentiale autoblocante cu craboti. si totul e mecanic, se incerca evitarea folosirii sistemelor electornice, daca e posibil. CU toate astea trebuie sa stiti ca francezii aveau un tanc car eavea computere pe 64 de biti inca din anii 90. Acolo unde se folosesc sisteme electroice ele sunt ecranate. Asta pentru ca radiatiile electromagnetice sa ne le afecteze.
Iar aici vorbesc de radiatiile electromagnetice ale unei bombe nucleara. Dar asta e despre electronica si e alta poveste. Puterea motorului si greutatea masinii mai e importanata la masinile 4×4. Regula este ca motorul sa dezvolte cuplu mare si sa fie cat mai usoara. Atentie, nu trebuie sa dezvolte putere ci cuplu. Motoarele masinilor miltatre rar au puteri peste 1000 de cai, iar in mod normal au intre 250 si 800 de cai. Asta pentru ca nu au nevoie de putere ci de cuplu cat mai mare.
Daca ti-a placut articolul te invit sa-l citesti si pe urmatorul: Tipuri de roti de masini
Un comentariu la „Presiunea pe sol – importanta la masinile 4×4”