O sa incerc sa va prezint cateva chestiuni impoortante legate de bateriile electrice, adica acele baterii care sunt folosite pe masini electrice. O sa va vedeti ca sunt chestiuni importante pe care ar trebui sa le stiti.
Prezentul si trecutul pentru bateriile electrice
Primele baterii electrice, cele cu acid au inceput sa fie folosite pe la 1800. De fapt, prima baterie electrica a fost gasita in egiptul antic. Nu se stie ce faceau cu ea, dar o aveau asa, ca poate o sa le trebuiasca in viitor :)) .
Aveti mai jos un tabel cu principlale tipuri de baterii electrice folosite azi. Si din tabel vedem ca la capitolul baterii Li-Ion sunt cele cu cobalt, magneziu si fosfati. Cele mai multe cicluri de incarcare le suporta cele cu fosfati, adica intre 1000 si 2000 de cicluri de incarcare. Din punctul asta de vedere sunt cele mai performante. De asemenea, se vede ca suporta incarcare rapida, putend fi incarcare in 1-2 ore. La capitoul energie specifica se remarca cele cu cobalt care pot inmagazina intre 120 si 250 de Wh/kg, dar alea au doar intre 500 si 1000 cicluri de incarcare. Asta inseamna ca la aceiasi capacitate sunt mai usore dar au durata de viata mai mica.
Daca ar fi sa mergem pe o durata de viata de 1000 de cicluri, daca incarci bateria de 2 ori pe saptamana asta inseamna 105 cicluri pe an ceea ce inseamna aproape 9 ani de viata. Asta in conditii ideale pentru ca baterie mai si imbatraneste si in perioada aia se mai ia in calcul o sadere a capacitatii intre 5 si 15% din cauza imbatranirii. Deci ajungem undeva pe a 8 ani diurata de viata medie.
Viitorul pentru bateriile electrice
Cea mai promitatoare tehnologie este cea cu catod din aer si nod din litiu. Asta se pare ca este in dezvoltare de ceva ani. Bateriile astea cu litiu au aparut de prin anii 70-80 si au tot fost dezvoltate de atunci. De eemplu asta cu catod din aer si anod din litiu a fost devoltata de IBM cu MIT prin anii 70. Bateria asta ar eo energie specifica teoretica de 13kWh/kg. Adica, cam de 100 de ori mai mare decat bateriile actuale pe litiu. O baterie de 100 kWh ora ar cantari doar 8 kg, fata de aproape 750 de kg cat cantareste acum.
Intr-o beterie de 700 de kg (luand de baza greutatea actuala a unei baterii) poti inmagazina aprox 7 MWh. Asta inseamna ca vei putea merge cu o incarcare aprox 35.000 de km. In laborator bateriile astea au rezistat doar la 50 de cicluri de incarcare, asta inseamna undeva la 150.000 de km. Nu e rau deloc din punctul meu de vedere, mai ales ca datorita capacitatii mare de inmagazinare a energiei ar putea fi folosite la camione si masini de marfa.
Spun ar putea pentru ca mai au un mare dezavantaj si anume ca pot furniza doar putina energie la descarcare fata de cele litiu metal care pot furniza cantitati mari de energie. Asta inseamna ca singure nu vor putea alimenta motoare de putere asa cum sunt cele de la masini. Dar, in combinatie cu o baterie litiu metal care sa furnizeze putere la motoare si apoi sa se incarce incet din aceste baterii cat masina sta pe loc ar putea fi o solutie viabila in viitor.
Daca ti-a placut articolul te invit sa il citesti si pe urmatorul: Roboti care se catara pe rafturi – Bionichive Squid