Ultima luna ne-a adus surprize mari in transportul aerian din partea Boeing. Dupa o serie de prabusiri ale aeronavelor Boeing 787 Max (2 in decurs de 6 luni) tari din UE au interzis aceste aparate in saptiul lor aerian.
In razboiul Airbus Boeing orice masuri sunt justificate
Masurile de interzicere a aeronavelor Boeing sa traverseze spatii aeriene UE poate fi just prin prisma problemelor de securitate. Insa, oficialii UE au folosit acest prilej pentru a ajuta Airbus.
In SUA se discuta extrem de mult pe tema asta pentru ca efectele masurilor astora se vad in economie. Problemele astea au costat economia americana 11.5 milairde de dolari pana acum. Si, se pare, ca vor fi costuri mai mari pe masura ce masurile sunt inca in vigoare.
Boeing este o comapnie americana infiintata in anul 1916 la inceptul erei zborurilor. Airbus este un consortiu European format din firme din mai multe tari: Germania, Franta, Spania si Marea Britanie si a fost infiintata in 1969. Scopul infiintarii Airbus a fost sa concureze liderul mondial si cel mai are producator de aeronave Boeing.
40 de ani de lupta pentru suprematie
Lupta se duce pe multe fronturi si e strans lagata de guverse si de politica. In mod cert, decizia unei companii aeriene dintr-o tara de a cumpara de la unul din cei 2 tine foarte mult de influentele politice.
De ambele parti ale Atlanticului se dicuta de peste 30 de ani de reducerea implicarii guvernamentale in cele 2 companii. Probabil ca asta mai mult se discuta decat se intampla in realitate. Dupa cum vedeti ultimele evenimente si ultimele decizii la nivel European ne fac sa tragem concluzia asta.
Ca scurta istorie: in anii ’70, ’80 firma americana detinea mai mult de 75% din piata de aeronave civile. In anii ’90 lansarea Airbus A300, un model foarte popular, a schimbat regulile jocului. Consortiul european a luat fata firmei Americane in ceea ce inseamna vanzarile.
In anii 2000 odata cu lansarea modelului 787 compania americana a revenit pe locul 1 in ceea ce priveste vanzarile. Asta si pe fondul intarzierii lansarii modelului A30 de la concurenta.
Itele sunt incurcate in domeniu datorita globalizarii. Cele mai importante componente ale aviaonelor sunt motoarele, avionica, aripile si coada avionului. Cele 2 companii sunt companii de asamblare, mai mult de 35% din componente le cumpara de la alti producatori. Acesti producatori sunt atat din SUA cat si din Europa, iar fiecare din cele 2 companii cumpara de la ei. Boeing cumpara componenete din Europa si Airbus cumpara componente din SUA. Deci, finalmente deciziile vor afecta pana la urma economia celor implicati intr-o masura mai mica sau mai mare.
Toate astea vin pe o piata in crestere si o cerere de transport aerian in crestere. La asta se adauga insa alti competitori care intra in joc: China, Japonia, Canada si Brazilia.
Razboiul nu se termina si va continua, asa ca vom mai vedea lupte si decizii guvernamentale in razboiul asta.
Daca ti-a placut articolul te invit sa-l dai si conexiuilor tale de pe retelele sociale si sa-l citesti si pe urmatorul: Logistica de exceptie – mutarea in 45 de ore a unui aeroport
Un comentariu la „Razboiul Airbus Boeing sau EU contra SUA”